Tuesday, January 15, 2013

tempe goreng "awetmuda"







Bismillahirramanirrahim

Mari kite kongsi bersama mengenai tempe, korang pasti suka kan...macam kite memang fav makan 

tempe, yang goreng dan panas comform laju kite makan, hehe...tu pasal muka kite nampak 

#mudasenantisa...hehehe..ala saje bikin panas disitu...petang semalam dapat makan, tu yang saje 

nak kongsi nak share dengan korang plak....

tadi google jumpa laa cerita mengenai tempe...

kalau nak awetmuda meh laa join sama... :)



____>>>>  Jom kite baca kat bawah nie ___>>>>>____



Sepotong tempe mengandung berbagai unsur yang bermanfaat,
seperti karbohidrat, lemak, protein, serat, vitamin, enzim, daidzein, genisten,
serta komponen antibakteria yang bermanfaat untuk kesihatan.
Selain itu, tempe juga meningkatkan nilai pengambilan
gizi harian kita, seperti kadar vitamin B2, vitamin
B12, niasin, dan asam pantorenat. Hasil daripada analisis,
gizi tempe menunjukkan kandungan niasin sebesar 1.13
mg/100 gram berat tempe yang dapat dimakan.
Tempe juga dipercayai dapat mencegah anemia dan osteoporosis,
dua penyakit yang bayak dialami para wanita, kerana tubuh wanita yang mengalami
haid, hamil serta menyusukan bayi. Penyakit anemia ini dapat menyerang wanita
yang malas makan, kerana takut gemuk, sehingga menyebabkan penghasilan sel-sel
darah merah dalam tubuh menurun.
Di dalam tempe juga terdapat suatu zat antioksidan
dalam bentuk isofalvon. Seperti vitamin C, E dan karotenoid, isoflavon merupakan
antioksidan yang sangat diperlukan tubuh untuk menghentikan reaksi pembentukan
radikal bebas.
Penelitian yang dilakukan di Universitas North Carolina, Amerika Serikat, penemuan
bahwa genestein dan phytoestrogen yang terdapat padatempe
ternyata dapat mencegah kanser prostat, payudara dan penuaan (aging).
Oleh itu, cara terbaik untuk mengoptimakan khasiat tempe bagi tubuh kita adalah
dengan mengambilnya setiap hari dalam pemakanan harian sewajarnya. Bagi mengelakkan
kebosanan, pengambilan dalam pelbagai jenis masakantempe
adalah perlu. Seperti di Malaysia, kita masih punya banyak pilihan masakan berasaskan
tempe seperti lontong, sambal goreng, masak lemak,
dan sebagainya. Walaubagaimanapun bagi mengelakkan zat-zat yang bermanfaat itu
tak banyak terbuang dalam proses pemasakan, tempe
sebaiknya dimasak dengan menu seperti sup, berkuah (berempah), atau rebus. Cara
tersebut lebih efektif untuk khasiatnya, berbanding digoreng.


Terima kasih pada yg m'baca :)

12 comments:

  1. ena suka sgt tempe goreng.. tmbah2 goreng garing2... tapi jgn garing sgt smpai tak rasa apa2..

    ReplyDelete
  2. alaa xsuka mkn tempe rsa xsdp..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ea,kew xsdap..sdap mcm keropok la klu kite mkan...xcye try laa..

      Delete
  3. Waduh..waduh...tempe my feveret..yg paling best sambal tempe.menjilat jari gitu.very the jawanis yg manis awet muda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. owg jawanis mmg laa fav tempe, tu la muka diowg gebus2 gitu..hehe.

      Delete
  4. lepas ni , mmg kena makan tempe , walaupun tak suka... heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, insyallah boleh, try dlu bru tahu...:)

      Delete
  5. saya baru belajar nak jadi orang johor..
    bnyk dalam masakan diorang letak tempe :)

    ReplyDelete
  6. alamak..dah terasa nk mkn tempe pula..sedp dimkn pns2 kn

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...