Monday, August 13, 2012

My twin (Happy Left-Handed Day)








Kidal bermaksud individu yang lebih cenderung menggunakan tangan kiri untuk. melakukan berbagai tugasan. Hubungan kidal dengan otak Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg di sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains. Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg menggunakan tangan kanan. 

Sape kidal kat sini…?? Sila laa angkat tangan kiri, hehehe, nak ucap kat my twin and semua yang kidal a.k.a "Left handed" selamat hari kidal tau2....hihihi,dulu semua beranggapan guna tangan kiri nie tak elok, mesti orang pelik:120:mesti dalam fikiran banyak tanda tanya:120:kan…kan…tapi kiteowg dilahirkan seowang kidal dan seowang normal kidal, hihihihi eh2 apakah maksud itu???


Kesukaran bagi individu kidal:
Menulis didalam buku tebal (diari, buku laporan,dll ) akan menyukarkan individu kidal semasa menulis di bahagian kiri mukasurat kanan buku.Tulisan yang bermula dari kiri ke kanan juga merupakan salah satu faktor individu kidal menulis dengan gaya/cara yang unik sedikit.

Penggunaan peralatan lain tangan kanan; Gunting, senjata api (machine gun, alatan memanah, dll ), komputer (tetikus), peralatan dapur, dan lain-lain.

Kerusi meja (kerusi kuliah) ; Penggunaan meja kerusi meja di dalam kelas dicipta khusus untuk orang tangan kanan. Maka, individu yang kidal perlu mengiringkan sedikit badan sewaktu menulis agar tangan kidal dapat memanfaatkan setiap ruang meja yang ada. 



*kalau kembar macam kiteowg selalu ade jew perbezan :-

> me menulis tangan kanan, my twin menulis tangan kiri..

> me kurang minat mate, my twin paling minat mate...

> me pegang barang ape2pon mesti tangan kanan, my twin kanan kiri boleh.

>  me suka strika baju tangan kanan, my twin strika baju tangan kiri.

> me pegang handphone sebelah kanan, my twin sebelah kiri.


beruntung sape-sape yang kidal nie kan.....semua benda dia boleh buat n mereka-meraka nie berkreatif..
Jangan laa berasa rendah diri, bile owg katekan kite, sebaiknye kite lagi hebat darinya....bersyukur laa dengan ape yang kite ada..... :)









Terima kasih pada yg m'baca :)

10 comments:

  1. good sharing darling..kidal sejati tu! bukan semua orang ada tau..seni itu cukup halus dan bisa jadi peneman jiwa sepi..Bersyukurlah apa adanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq,betul tu, jgn mempelekehkan mreka, ingat mereka lgi berbakat dari kite,hihihi btul tak..:)

      Delete
  2. Wa...bagus tau org yg tgn kidal ni sbb klu main badminton leh smash tajam mcm Lin Dan.Nanti nanie leh kalahkan lin dan pulak.Hehehe.Yang penting banyak keistimewaan org tgn kidal yg mane anugerah Allah yg paling istimewa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ye.kew sis, wahhh ptutlaa pon asyik Lin Dan jew menang kan... xaci2, lepas nie suruh Li Chong Wei bljar mggunakan tgn kiri jgak, baru adil kan...:)hehe

      Delete
  3. Replies
    1. ea kew, blh geng ngan mytwin, hihihi... :)

      Delete
  4. i like seni dulu sebab suka guna tgn kiri...sekarang dah jadi mak-mak ni suka kira-kira...hahahha sbb byk guna kanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. serba boleh jgk laa nie ea, bgus2 ade kemajuan, hehehe
      tgn kiri kekok, xreti nak guna,hahaha...

      Delete
    2. ada cerita tersembunyi kenapa dolu2 suka guna tgn kiri huhuhuhu

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...